streda 15. februára 2017

Griša Světlo a stíny - Leigh Bardugo ☼ RC review ☼


Autor : Leigh Bardugo
Originálny názov : Shadow and Bone
Séria : The Grisha
Časť : prvá
Počet strán : 312

Vydavateľstvo : Fragment
Prvé vydanie originálu : 2012
Rok vydania : 2017
Čítané v jazyku : CZ

Ukážku knihy nájdete  →TU




Mojimi očami

Zem ako Ravka je miestom podivných síl ale hlavne domovom dvoch sirotkov Aliny a Mala, ktorý sú ako jeden odnepamäti. Čas plynie a oni dospievajú takže ich cesty sa rozdelia do odlišných regimentov. Alina ako pomocná kartografka kde skôr prekáža ako pomáha a Mal sa ukáže ako skvelý stopár. Putujú na najťažšiu výpravu a to cestu cez Vrásu. Je presne taká ako ju všetci opisujú. Nekonečná temnota v ktorej číha zlo, ktoré je síce slepé ale pach ľudí cíti na diaľku. Všetci sú napadnutý Volkramy a boj sa zdá už vopred prehratý.  I za cenu života Alina ochraňuje Mala vlastným telom a blížiaca sa smrť v nej vyvolá silu, o ktorej ani sama nevedela. Nič netušiaca Alina je prevezená do kráľovského dvora pod ochranu samotného Temnyje najvyššieho Grišu. Ocitá sa vo svete bytostí, ktorí disponujú nielen rôznymi silami ale i krásou. Oproti nim silu, ktorú má nedokáže sama ovládať a predsa každý očakáva, že ona je kľúčom zničenia Vrásy. Miesto plné Grišov je však len samé pozlátko a po ním je ktosi, kto chce ovládnuť jej dar nie na záchranu Ravky ale na jej skázu.  




Proč múže mít griša jen jeden umocňovač? 
Tuto otázku zodpovím jinou otázkou: Co je nekonečné? Vesmír a chamtivost člověka...(156)


Chybičky krásy a zhrnutie

Začnem asi tým čo ma potešilo na knihe a to jej grafické spracovanie. Čudujem sa, že mnoho ľudí niesu spokojní s obálkou. Ja práve naopak oproti originálu sa jej teším veď vďaka tomu ma to k nej dotiahlo a je asi aj hlavným dôvodom prečo som o nej doteraz nevedela. Zvery milujem a na obálkach ma to k nich ťahá :D Kniha je obohatená i mapou na ktorej mi nesedí práve územie Bezmoří je znázornené skôr ako nejaká priepasť nie ako miesto kde vládne šedivé piesočné polia a temnota v ktorej vládnu Volkry. Ale to je len detail, ktorý žerie moju dušu:) Spočiatku som sa obávala, že tým ako to je pekne spracované navonok tak to bude zakrývať čosi nepodarené v príbehu. Na jednej strane to nemôžem ani potvrdiť ani poprieť , pretože samotný príbeh sa mi páčil veď Vám ponúkne nový svet, ktorý na prvý pohľad sa zdá ako v rovnováhe ale je čímsi podivný. Akosi som nevenovala pozornosť faktu, že to malo byť inšpirované práve Ruskom to som sa dozvedela o dosť neskôr ale aspoň to dávalo zmysel tie mená, názvy miest alebo kefta (k tomuto príbehu dokonale zapadla). Niektorí si myslia, že to s Ruskom nemá nič spoločné no tu nejde o presnosti (ktorých tam zopár nájdeme) ale o inšpiráciu samotného prostredia Ravky sama autorka v poďakovaní o tom píše a mne osobne to vyhovovalo a bola to príjemná zmena. Čo však môže robiť problém sú práve rozdelenie Grišov a tie podivné mená. Doteraz si pamätám čo dokážu ale ako sa volajú tak to ťažko :D Jedine Temnyj mi utkvel v hlave a tým to končí...



Žádostivost má tú nevýhodu, že nás činí slabými...(214)
Ale nájdu sa veci, ktoré pobavili. Cesta VY alebo meno Žena :D I pritom ako som spoznávala čo to obnáša byť Griša som sa nad tým len pousmiala. Čakala som nejakú skupinku ľudí s určitou mocou ale i inteligenciou.  Tu je však prvoradé byť krásny :D Dokonca naša hrdinka sa tomu sprvu vzpiera a vyzerá to, že bude mať rozum aspoň raz to bude iné ale ako sa zdá každé káčatko chce byť v kútiku duše labutou a Alinu to pohltilo viac ako bolo zdravé :P Ten jej trojuholník lásky ma akosi prekvapil nakoniec i šokoval, že som to sama nevidela kam to speje asi som sa i ja v odraze tabletu videla ako labuť :)) Práve tá zápletka bola skutočne skvele vymyslená a príbeh sa uberal správnym smerom ale malo to určité chybičky. Nebola som si istá ako hodnotiť knihu nechcem jej upierať, že to bol skvelý nápad  a nato, že to bola prvotina autorky to chválim a túto trilógiu si nenechám ujsť. Ale nakoniec som sa rozhodla pre 3hviezdičky aby sme boli presný 3,5 no nechám si priestor pri ďalšom diely a poprípade zmením názor :D Za mňa odporúčam venovať tomu svoj čas nielen, že sa to dobré číta ale možno Vám to prinesie i niečo nové čo ste doposiaľ nemali možnosť objaviť v iných príbehoch.

Za poskytnutie tohto e-booku patrí veľká vďaka Vám



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára